Home
Thema's
Tijdman./Vergaderen
Onderh./Leidinggeven
Patiëntcom/Eff.lezen
Energie/Verwachting
Veranderen/Present.
Begeleiding
POH NP DA paramedici
Data Open trainingen
Over ons
Topcoaching
Publicaties
Tennis muziek
Sporthistorie boeken
Links

Patiëntgerichte communicatie

Hoe kun je gesprekken met patiënten voeren zodanig dat je voldoende informatie hebt gekregen en gegeven en ook nog de tijd bewaakt?

Hoe kun je aandachtopwekkend uitleg geven over geneesmiddelen en aandoeningen?

Hoe kun je je gesprekken aanpassen aan het niveau van de patiënten?

Hoe ga je om met lastige vragen?

Hoe controleer je of de patiënten je hebben begrepen?

In deze workshops worden methoden en gesprekstechnieken besproken om op een, voor zowel hulpverlener als zorgvrager, bevredigende manier gesprekken te voeren. 

Deze workshops hebben we al vele malen met succes gegeven aan (huis)arts- en (poli)apotheekteams.

Efficiënt lezen van vakliteratuur

Iedere arts en apotheker wordt overstelpt door vakliteratuur, brieven, verslagen, rapportages, reclamemateriaal en tijdschriften. Een gedeelte daarvan is broodnodig om bij te blijven; een ander gedeelte lijkt interessant, wordt apart gelegd ’om later nog eens door te nemen’ en verdwijnt vaak ongelezen in de prullenbak. Hoe weet u nu zeker dat u niets gemist heeft? Afhankelijk van uw leesdoelstelling leert u exact de juiste hoeveelheid energie in het lezen te steken. De kunst van efficiënt lezen is de kunst van oordeelkundig overslaan: u moet weten wat u mist! Deze training, om in beduidend minder tijd meer te halen uit alle aangeboden leesstof, is speciaal afgestemd op de arts en apotheker.






Inhoud: Kennismaking, inventarisatie van vragen en verwachtingen - Communicatie op vier niveaus en de consequenties - Interpretatieoefening: hoe reageer je? - Nabespreking: valkuilen - Patiëntkarakteristieken en hun invloed op de communicatie - Persoonskenmerken - Normen en waarden - Managen van verwachtingen - Motiverend uitleggen - Gespreksvoering - Samenvatting leer- en attentiepunten, conclusie en evaluatie

Doel van de cursus: Deze cursus beoogt de hulpverlener zoveel mogelijk inzichten en concrete handvatten ter beschikking te stellen om op een ontspannen en bevredigende wijze patiënten gesprekken te voeren.



Data: op aanvraag en als open training via de LHV en PAOFarmacie

Inhoud: Bepaling van uw gemiddelde leessnelheid - Effectieve selectiemethoden - Samenvattend lezen: twee methoden om essenties te scannen - Structuurtypering van de tekst - Gefaseerde aanpak met behulp van de ’topdown’ benadering - Kritisch evaluerend lezen van vakliteratuur en rapportages: hoe snel zijn deze te doorgronden?

Doel van de cursus: In staat zijn om na de cursus 90% van de leesstof 40 tot 60% sneller te lezen met behoud of zelfs verbetering van een goed leesresultaat. Het wordt weer leuk om vakliteratuur te lezen!

to Top of Page